نشست خبری بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی

  ارسال شده در 7 اسفند 1400


نشست خبری مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی

به مناسبت روز بسیج جامعه پزشکی، نشست خبری مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی با اصحاب رسانه در روز یکشنبه 8 اسفند 1400 برگزار گردید. در این نشست 29 خبرنگار از رسانه های مختلف حضور داشتند و دکتر ذاکریان، مسئول سازمان، گزارش فعالیت های انجام شده در سال 1400 را بیان نمود و سپس به پاسخگویی به سوالات خبرنگاران پرداخت.


مشروح سخنان مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی به شرح ذیل می باشد:


۳۰۰ نفر از مادران متقاضی سقط جنین در خراسان رضوی از انجام این کار منصرف شدند

مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی گفت: خدمات مرکز نفس کمک‌های بسیارخوبی در بحث پیشگیری از سقط جنین داشته و تاکنون ۳۰۰ نفر از مادران متقاضی سقط جنین در خراسان رضوی از انجام این کار منصرف شده‌اند.

دکتر محسن ذاکریان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که به مناسبت سالروز تاسیس سازمان بسیج جامعه پزشکی برگزار شد، اظهار کرد: سازمان بسیج جامعه پزشکی عقبه پرافتخاری از روزهای آغازین نهضت حضرت امام خمینی(ره) دارد و نمونه‌های بارز حضور پررنگ پزشکان بسیجی در حادثه ۲۳ آذر مشهد بود.

وی تصریح کرد: سازمان بسیج جامعه پزشکی شهدای زیادی تقدیم کرده که در اینجا نام و یاد شهیدان دیالمه، قاسمی، کاظمی‌آشتیانی، رحیمی، عقیلی و احمدی و همچنین تمامی شهدای پرافتخار مدافع سلامت را گرامی می‌داریم.

مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی با بیان اینکه نیروهای این مجموعه در طول ۲۵ ماهه کرونایی در صف اول خط مقدم جبهه مبارزه با ویروس کرونا حضور داشتند، خاطرنشان کرد: در این مدت جمع زیادی از کادر بهداشت و درمان به درجه رفیع شهادت نائل آمدند که جمعی از آنان پزشکان بسیجی بودند، فعالان سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی به جز حوزه‌های بهداشت و درمان در بحث ارائه خدمات معیشتی به خانوارهای آسیب دیده از کرونا خدمت‌رسانی کردند.

دکتر ذاکریان افزود: در موج‌های ۶ گانه حضور پررنگ اعضای سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی را در بیمارستان‌ها داشتیم، در این ایام بیش از ۷ هزار مربی جهت ارائه آموزش‌های سلامت تربیت شدند و تربیت همین تعداد را ویژه عزاداری ماه‌های محرم و صفر داشتیم، در طول ۲۵ ماهه کرونایی

تعداد ۱۲۰۰ سلامت‌یار سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی در بیش از ۸۰۰ هیئت فرهنگی و مذهبی داشتیم و از سوی سازمان تبلیغات اسلامی هم اعلام شده بود که اولین مجوز برای برگزاری مراسم حضور سلامت‌یاران در هیئات است.

وی با ذکر این نکته که به میانگین هر پزشک داوطلب ۱۶۰ ساعت خدمت افتخاری به جز شیفت‌های خدمتی‌اش داشت، گفت: در طول ایام بحران کرونا روزانه پزشکان زیادی خدمت‌رسانی کردند و بالاترین آمار روزانه با ۱۲۰ نفر در موج‌های پنجم و ششم بحران کرونا داشتیم.

مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی ادامه داد: جلوه بارز خدمات سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی در قالب طرح مسجد سنگر سلامت (طرح شهید سلیمانی) در ماه‌های آبان و آذر ماه سال گذشته در ۲۵۵۹ مسجد استان بود و در ادامه در بحث رهگیری‌ها، تست‌های رپید و pcr، نقاهتگاه‌ ویژه بیماران کرونایی، واکسیناسیون مردم با محوریت جمعیت ساکن در مناطق حاشیه شهر، تامین داروهای موردنیاز بیماران کرونایی، تزریق داروی رمدسیویر به ۲۱ هزار بیمار کرونایی سرپایی، مشاوره معنوی و روانی و رزمایش حضرت زینب(س) بود.

دکتر ذاکریان با اشاره به اینکه میزان واکسیناسیون پیش از ورود سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی به مناطق حاشیه شهر در خوشبینانه‌ترین حالت زیر ۴۰ درصد بود، بیان کرد: در زمان انجام واکسیناسیون کرونا گروه سنی حاشیه شهر را با هماهنگی‌های صورت گرفته ۱۰ سال پایین‌تر آوردیم و حدود ۲۵۰ هزار دُز در مشهد و نزدیک به ۲۷۰ هزار دُز در استان توسط اعضای بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی تزریق شد.

وی اضافه کرد: برخی از گروه‌های هدف واکسیناسیون کرونا در مناطق حاشیه شهر مشهد به دلیل شرایط‌های جسمی و کاری در منزل و خارج از ساعت ماموریت اجرایی سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی واکسینه شدند و در مجموع به بیش از ۱۰ هزار منزل مراجعه شد ک به‌طور مثال ۱۵۰۰ دُز واکسن کرونا به ساکنان منازل شهرک شهید باهنر تزریق شد.

مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی با بیان اینکه اقدام موثر دیگر صورت گرفته طرح واکسیناسیون سیار با حضور ۱۰ دستگاه اتوبوس به مدت ۱۰۰ روز بود و تعداد ۱۱۴ هزار دُز واکسن در مراکز واکسیناسیون سیار اتوبوسی بود، اتوبوس‌هایی که تنها در مناطق حاشیه شهر نبود و در مکان‌هایی همچون اطراف حرم مطهر رضوی، بازارها و پاساژ‌ها و دیگر اماکن پرتردد هم بود.

دکتر ذاکریان تاکید کرد: بحث عملیات روانی واکسن کرونا برنامه دیگری بود که با آن تا حد توان مقابله شد تا جامعه به حاشیه نرود و با استقبال پرشور مردم همراه باشیم و نمونه آن کرسی آزاداندیشی پیرامون شبهات واکسیناسیون بود.

  در زمان انجام واکسیناسیون ساکنان مناطق حاشیه شهر مشهد بسیاری از مردم ساکن در این مناطق خواستار دریافت واکسن برکت بودند، آن هم در شرایطی که با کمبود این واکسن مواجه بودیم، در همان پیگیری زیادی برای رسیدن واکسن برکت داشتیم، زیرا مردم ولایی این مناطق معتقد بودند رهبرمان واکسن برکت دریافت کرده‌اند و ما هم همانند ایشان از واکسن ایرانی استقبال می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه تعداد ۲۲۱ هزار تست رپید با ره گیری از خانواده مبتلایان و مسافران گرفته شد، بیان کرد: از مجموع تست‌های انجام شده ۱۲ هزار ۵۰۰ دُز آن در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد انجام شد و موارد مثبت شناسایی شده بلافاصله با همکاری معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در قرنطینه قرار گرفتند.

مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی افزود: بیمارستان صحرایی امام خمینی(ره) در ایام بحران کرونا در مشهد فعال شد و در کنار تامین ۳ دستگاه اکسیژن‌ساز با اعتبار ۶ میلیارد تومان با تامین اعتبار و دستور فرمانده کل سپاه داشتیم و در نقاهتگاه هم ۱۱۵۰ نفر روز بستری شده داشتیم.

دکتر ذاکریان تصریح کرد: بابت عادی‌انگاری‌های موجود در جامعه نگران هستیم و معتقدیم اگر می‌خواهد تعطیلی و یا فعالیتی باشد باید متناسب با آن مکان و منطقه تصمیم‌گیری شود نه آنکه همه جا تعطیل یا فعال باشد.

وی در خصوص فعالیت‌های سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی در حوزه محرومیت‌زدایی، بیان کرد: از آبان ماه سال گذشته تاکنون ۱۵ نقطه هدف در مناطق حاشیه شهر مشهد شناسایی شده و بیماران توسط گروه‌های امین در مناطق کانونی و محله‌ای مشخص شده شناسایی شده و ویزیت می‌شوند، در این اعزام‌ها چمدان دارو نداریم و فرآیند توزیع رایگان دارو در داروخانه‌ها با حمایت موقوفه عبدالله رضوی در داروخانه‌های نزدیک منطقه ی ویزیت انجام می‌شود.

مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی اضافه کرد: اقدامات دیگر صورت گرفته در حوزه محرومیت‌زدایی شامل خدمات رایگان رادیولوژی، دندانپزشکی، مادران، کودکان، سلامت روان و تغذیه سالم بوده است و هم‌اکنون هفته‌ای ۱۵ نوبت وزیت ثابت داریم و در هر هفته بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ بیمار وزیت می‌شود و نزدیک به یک سوم آنان وارد سیستم خدمات ارجاع می‌شوند.

دکتر ذاکریان خاطرنشان کرد: با همکاری موقوفه عبدالله رضوی کمک‌های قابل توجهی به بیماران محروم و نیازمند شد و گام‌های بسیار موثری در این عرصه برداشته شد.

وی تاکید کرد: ۳۰۰ تیم با حضور ۸۲ پزشک در طرح محرومیت‌زدایی مشارکت دارند و از این نیروهای خدوم و داوطلب در ایام‌الله دهه مبارک فجر تقدیر به عمل آمد.

مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی با اشاره به اینکه اقدام شاخص دیگر این مجموعه در موضوع جمعیت بوده است، تصریح کرد: چالش‌های شناسایی شده شامل چالش سن بالای ازدواج در آقایان و بانوان، چالش عدم فرزند و تک فرزندی، چالش فاصله زیادی فرزندان با والدین و چالش سقط جنین بوده است.

دکتر ذاکریان افزود: در بحث مقابله با سقط جنین که سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی ورود پیدا کرده روزی هزار سقط جنین داریم که ۳ درصد قانونی، ۲ درصد سقط نامشروع و ۹۵ درصد جنین سالم هستند که ۹۳ درصد آن سقط‌های مشروع هستند، متاسفانه روزی ۸۰ سقط در خراسان رضوی داریم که ۳۰ درصد سقط‌ها به مسائل اقتصادی، ۴۷ درصد سقط‌ها رسیدن به تعداد فرزند مطلوب، ۷ درصد به دلیل جنسیت جنین و ۱۶ درصد دیگر شامل مواردی همچون مهاجرت، تحصیل، زیباسازی و غیره بوده است.

وی با تاکید بر اینکه سقط القایی ۵ درصد خطر مرگ مادر را در پی دارد، گفت: در حوزه شناسایی موارد متقاضی با همکاری متخصصان زنان و مامایی گام‌های موثری ظرف مدت ۶ ماه با هدف مقابله با سقط انجام شد و متقاضیان سقط به مرکز نفس معرفی شدند و هفته ۵۰ نفر با این مرکز تماس می‌گیرند که به آنها قول حمایت‌های مشاوره‌ای، معنوی، درمان اعتیاد پدر یا مادر، معیشتی، اسکان و غیره جهت پیشگیری از انجام این کار می‌دهیم.

مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی با ذکر این ‌نکته که تاکنون ۳۰۰ نفر از مادران متقاضی سقط جنین در استان از انجام این کار منصرف شده‌اند، تاکید کرد: خدمات مرکز نفس با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، سپاه امام رضا(ع) و دادگستری کل خراسان رضوی برگزار می‌شود، تاکنون ۱۲۲ نفر در مشهد و نیشابور مورد حمایت معیشتی و ۱۷۸ نفر هم تحت سایر حمایت‌ها قرار گرفتند و در نظر داریم تا دفاتر این مرکز را در نقاط مختلف استان و کشور دایر کنیم و در سال ۱۴۰۱ شاهد افزایش این دفاتر باشیم، ضمن اینکه ۲۳۰ ماما و ۲۵ پزشک متخصص زنان با این مرکز همکاری دارند که کمک‌های بسیارخوبی در بحث پیشگیری از سقط داشتند.

دکتر ذاکریان اضافه کرد: کل موالید استان در سال زیر ۱۰۰ هزار نفر بوده و اگر جلوی ۱۰ درصد سقط‌ها گرفته شود حداقل ۱۰ هزار تولد افزوده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: همه ساله به مناسب روز بسیج جامعه پزشکی مراسم بزرگداشتی در سراسر کشور برگزار می‌شود و مراسم امسال این روز در مشهد از ساعت ۸ تا ۱۴ روز دوشنبه نهم اسفند ماه سال ۱۴۰۰ در تالار شهید هاشمی نژاد بیمارستان امام رضا علیه السلام با حضور رییس بسیج جامعه پزشکی کشور، فرمانده سپاه امام رضا(ع) و رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دیگر مسئولان کشوری، استانی و شهری برگزار می‌شود.

 

 

شبکه‌های اجتماعی

ویدئوهای اخیر